dinsdag 19 juli 2011

Kruipend naar Sinterklaas in de Efteling

Gister nog een flink stuk geschreven maar ondertussen al weer zoveel meegemaakt dat het al weer dagen geleden lijkt.
Allereerst aan mijn FBvriendjes: in Vietnam doet Facebook het niet. Is afgeschermd door de regering.
Er is een programma om het te omzeilen maar het lijkt me niet zo handig om dat te downloaden op de computer van het hotel!
Jammer want een boel lezers komen via Facebook omdat ik daar een link kon neerzetten...
En ik ben bang dat het in China, Laos en Cambodja niet veel beter zal zijn.

Gistermiddag naar het museum van de oorlogsmisdaden tegen Vietnam geweest. Uiteraard krijg daar nogal eenzijdig de oorlog te zien maar het was behoorlijk heftig. Nare foto's etc. Maar een doosje van een Amerikaanse hoge militair, die al zijn penningen, badges en andere medailles die hij door die oorlog had verdiend had opgestuurd naar het museum met een briefje: "America was wrong, I am sorry" maakte heel veel indruk.
De Vietnamezen hebben zelf geen 'last' van de oorlog omdat ze altijd in vandaag leven en niet achterom kijken. Ze hebben geen hekel aan Amerikanen ofzo. Het is zoals het is.

Gisteravond in een heel chique restaurant gegeten, LemonGrass. Veertien verdiepingen hoog, fantastisch uitzicht! Een zee van lichtjes.

Vanmorgen vroeg op omdat de bus om 07.00 vertrok. In gedachten hoorde ik Denise "Goedemorgen zonnestraaltje" tegen me zeggen. Heel fijn! Anderhalf uur naar Cu Ching gereden, een enorm tunnelstelsel gemaakt door de Vietcong. Het heeft drie niveaus, drie, zes en ongeveer tien meter diep. De tunnels zijn ongelooflijk smal en liepen dwars onder Amerikaanse legerkampen door! 's Nachts kwamen de Vietnamezen uit hun 'hol' en vielen de Amerikanen aan. Veel boobytraps gezien, bommen, ingenieuze kooktoestellen en een schietbaan (!!!). Erg onsmakelijk en ongepast, je kon er schieten zoals Amerikanen dat deden, met mitrailleurs etc. En... Dare Devil Marijke is natuurlijk zo'n gang doorgekropen! Niet geschikt voor claustrofobische mensen... De tunnel was iets breder en iets hoger gemaakt voor de toeristen maar het was nog steeds erg nauw!

Daarna weer 1,5 uur verder gereden naar de Cao Dai. Een sekte/religie die een boel religies samenvoegen. De 'tempel' was (zoals mijn zus het ook zo mooi omschreef in haar reactie op mijn vorige stukje) een soort Disney/Efteling kasteel met een boel sinterklazen en nerveuze muziek. Een groepgenoot is gekrabt/gebeten door een aap, niet zo handig!

Daarna weer een aantal uur in de bus terug naar 'huis'. Onderweg weer duizenden scooters gezien met de meest bizarre ladingen. Helaas ook een scooter met een bak vol puppy's die duidelijk niet bedoeld waren voor de dierenwinkel.

Nu ga ik zo eerst naar de massagesalon hier om de hoek en vanavond eten bij Rex, (weer) een luxe restaurant. Kost hier geen drol. Morgen vlieg ik naar Hanoi, eens kijken of ik daar ook Sinterklazen kan vinden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten